Saturday, 18 May 2013

Entri Factual: Responsibility Dispersion / Responsibility Diffusion for Dummies



Tanggal 13 March 1964, jam 0320 pagi, satu kejadian bunuh,rompak dan rogol  berlaku di Austin Street, berhampiran Kew Garden, Queens, di ibu kota New York, USA.  Mangsa , Catherine "Kitty" Genovese, yang baru pulang dari kerja telah diserang berulang kali pada malam yang sama. Beliau sebenarnya telah menjerit meminta tolong semasa diserang, namun dianggarkan terdapat seramai lebih kurang 12 orang (ada yang mengatakan lebih 34 orang) saksi yang mendengar dan melihat kejadian itu, tidak berbuat apa-apa sehinggalah keadaan sudah terlambat.

Yang lebih menyedihkan, kejadian itu berlaku hanya di hadapan apartment mangsa, di kawasan kediaman beliau.

True story.



Intro:

Pernah tak tengah korang jalan-jalan dengan pakwe or makwe korang then korang tertengok ada pelancong  mat salleh tengah sesat? Then Mat Salleh tu tengah bertanya pada seorang uncle atau auntie yang tak berapa reti nak cakap bahasa inggeris, dan komunikasi antara mereka tak ubah macam ayam tengah bercakap dengan itik. Pastu korang yang terer bahasa Inggeris ni hanya biarkan derang dengan hal derang tersendiri- mengharapkan ada orang lain yang terer Bahasa Inggeris macam anda yang akan muncul dan mengambil tanggung jawab membantu Mat Salleh tersebut?

Dengan alasan-korang ada hal tersendiri dan malas nak angkat port dan masok campo urusan orang lain. Kelak akan ada orang lain yang akan tolong derang walau bukan korang.

Okey.. If me found Minah Salleh like this oso me spik Manglish. I say, "u go straight, no kona-kona".

Kalau gua jadi korang pun, gua malas nak angkat port. Unless, yang mat salleh sesat  tu adalah seorang awek yang cun melecun , dan yes –gua akan bantu seadanya. Siap tunjuk jalan dan lukis peta kasi derang. Tak cukup itu, siap mintak add di FB dan follow Twitter lagi. Dengan alasan, senang nak contact bila ada ape-ape jadi. Biasalah, gua ni kan lelaki yang baik serta warga Malaysia yang bertanggungjawab. Ehem.

Tapi bukan itu yang gua nak tekankan. Bukan.

Yang gua nak nyatakan disini adalah suatu gejala psikologi yang dipanggil “responsibility dispersion / penyuraian tanggungjawab” atau  “bystander effect/ kesan pemerhati”. Sebahagian ahli psikologi yang  turut memanggilnya sebagai “responsibility diffusion” atau “Genovese Syndrome”. Kesemua istilah-istilah ini merujuk kepada gejala psikologi yang sama.

If korang search "responsibility diffiusion", gambar ni la yang akan kuar. Ce Google kalu x caya..

Definisi:

Secara amnya, dari sudut akademik , fenomena psikologi ini bolehlah ditafsirkan sebagai:

“bila terdapat lebih banyak orang di suatu tempat dan di masa yang sama, akan lebih sukar untuk orang yang berada dalam kesusahan untuk mendapat pertolongan”.

Dalam bahasa mudahnya, ia bermaksud “budaya malas nak angkat port hal orang lain sebab korang pikir akan ada orang lain yang akan tolong”.

Straight forward, gua kasi translate kat korang paham. Mudah kan?

Secara teorinya, kehadiran orang –orang lain membuatkan setiap individu itu berasa dirinya kurang penting untuk bertindak balas pada situasi dan mengambil tindakan yang sewajarnya. Dan dengan setiap pertambahan bilangan orang lain di tempat itu,rasa tanggung jawab untuk membantu itu semakin kurang !

Meraka masing-masing akan menganggap akan ada orang lain yang akan memberikan bantuan, lebih-lebih lagi jika masih terdapat lagi orang lain yang dirasakan lebih layak untuk membantu.

Hipotesis Sindrom Genovese: Pertambahan jumlah orang di suatu tempat berkadar songsang dengan kebarangkalian seseorang dalam kesusahan itu mendapat bantuan sewajarnya.


Implikasi:

Nampak enteng, namun jika diperhalusi, gejala ini mungkin membawa masalah yang amat besar. Lihat saja pada kes yang gua nyatakan diatas. Cuba letakkan watak mangsa dalam kejadian diatas adik atau kakak perempuan korang, anak korang, mak korang, crush korang, atau awek or bini korang. Yang mana bila ada benda-benda buruk berlaku kat derang, orang-orang lain yang mendengar atau melihat kejadian tu tak menolong, malah buat-buat tak nampak dan tak dengar kerana mereka malas nak angkat port dan harap ada orang lain yang akan tolong.

Pikir-pikir balik, memang ngeri beb. Siyes seriau gua rasa.

Kisah rogol yang sadis. Ingatkah anda ? 

Reason : Bakpo (mengapa) hal ini berlaku?

Bagi gua personally, hal tak nak angkat port ni berlaku sebab masyarakat kurang kasih sayang antara manusia. Kurang semangat kejiranan. Kurang semangat satu Malaysia. Eh? Kesitu plak. Hal ini semakin jelas jika korang lihat di area Bandar-bandar besar. Masing-masing dok sebok wat hal masing-masing, malas nak campur hal orang.

Contoh: Kajian kes di Malaysia (bagi senang paham)

Pernahkah dengar dialog2 sumbang ini?

Dialog 1:
“Biarlah si Man tu kena dera dengan bini dia. Hal rumah tangga derang,”

Dialog 2:
“Aku nampak Amran, anak si Kiah tu kena pukul kaw-kaw dengan bapak dia sebab poteng sekolah. Biar jelah. Memang tu kot cara si laki Kiah tu nak didik anak. Akan ade kowt, orang lain akan report polis dan masok Buletin Utama…”

Dialog 3:
“Semalam si Rosie ,anak jiran kita tu angkut 5 orang mat motor masok dalam rumah dia. Mak budak tu takde pergi umrah. Tataw la apa yang jadi dalam rumah tu semalam. Nanti ada la orang lain report kat jabatan agama tu.. Bukan hak kita nak menyebok..”

See? See?

Another reason kenapa hal ini berlaku, sebab masyarakat malas nak panjangkan cerita- malas jadi saksi, malas naik turun mahkamah, malas nak terlibat, etc. Hal ini lebih common bila hal-hal yang lebih serius, terutamanya melibatkan hal-hal jenayah. Masyarakat juga takut, kerana mereka berasa gerun untuk melaporkan-kalau-kalau si pelaku salah itu akan target family meraka pula. Jadi, biarlah orang lain yang menanggung risiko itu- dan bukan mereka.

How to prevent it from happen?

Mae: " Why do you think the rape case is increasing? Because the (bad) people becoming  brave. Why? Because of people like you (yang malas nak angkat port)."
Soalan tu sukar untuk gua jawab. Infact, gua sendiri pun baru tersedar tentang bahayanya syndrome ini jika dibiarkan bertapak dalam minda masyarakat kita. So, the best approach yang gua boleh suggest is, 2 benda:

  •       Raise the awareness

-   Masyarakat kita ni sebenarnya kadang-kadang tidak sedar tentang sindrom ini. Kesedaran masyarakat tentang kepentingan mengelakkan diri dari terpalit dengan sindrom ini, dan implikasi yang boleh berlaku. Percayalah, jika mereka meletakkan diri mereka dalam kes Kitty Genovese sperti diatas, mereka akan sedar dan mungkin akan berubah.

  •        Pupuk semangat kejiranan dan kasih sayang sesama makhluk

-   Nowadays people (including myself) tidak lepas dari kemahuan mahu megelakkan diri dari campur tangan dalam hal orang lain yang kita tak kenal,mahu mengelak untuk meletakkan diri dalam kekusutan masalah orang lain. Thus, the proclivity of the to bent and move away from involving themselves into the trouble is increase.  If we manage to put some L.O.V.E within the community, things gonna get better- percayalah.

-   Sudah-sudahlah bergaduh tentang perbezaan kaum dan perbezaan kepercayaan pollitik sesame kita. Racist, hate, anger- its all bad stuff. Cubalah hindari. Try to focus on our similarity, not on our differences.

As my Kelantanese friend always say: "Ikok kawe kubba kawe" –Meaning: Its my buffalo; Its up to me to do what with it.
Konklusi:

Natijahnya, syndrome psikologi “Responsibility Dispersion” ini sebenarnya bukan benda baru—“dah lama dah !” bak kata Dr.M, mantan PM kita masa dia nak letak jawatan. Secara tidak langsung, kita sendiri pun sebenarnya pernah terbabit secara kita sedari atau tidak.

Hal ini jelas mencerminkan yang kita ni sebenarnya sangat-sangat pentingkan diri sendiri, dan malas nak membantu orang lain yang korang tak kenal—unless macam gua cakap, yang dalam kesusahan tu awek yang amat lawa, atau cowok yang sanget genteng, orang berjawatan tinggi dan punyai kepentingan pada korang— barulah korang akan bantu derang dengan seadanya. Choi!!

Ok? Faham.

Gua highly suggest korang tengok video yang gua attach kat bawah ni.
Ia merangkumi segala mesej yang gua cuba sampaikan. Memang best video ni.


                                    Highly reccommended !

If u excuse me, gua nak gi tolong aunty yang depan gua ni kejap. Dia baru je jatuh.

Tak, aunty ni tak cantik. Dah nama aunty, kan? Tapi awek yang cuba nak tolong aunty ni lawa . Bila lagi gua nak tunjuk gua ni gentelmen, ye dak?
Ok. Chao~

Spread the words fellas. Let’s make Malaysia a better community and a safer place to live.


This is Mejah. Out. 

Wednesday, 2 January 2013

ABK : Awek Mc D

Tiada kaitan dengan entri, Kaitan dengan tajuk sahaja.


Cerita ini adelah rekaan semata-mata. Tiada kena mengena dengan yang masih hidup,yang telah meninggal dunia, atau yang akan hidup di masa hadapan. Jika terdapat sebarang persamaan, watak, dialog, latar masa,latar tempat atau latar masyakarat adalah kebetulan semata-mata. Kadang-kadang, kebetulan tu nampak disengajakan, tapi sangat-sangat tak sengaja sebenarnya. Ok?

Sape pernah makan sini? Sape pernah?

Latar masa                          :Lewat tengah malam.
Latar tempat                      : Kedai Makanan Segera Pro-Israel, Jalan Setiawangsa, KL
Latar masyarakat              : Rakyat Mesia yang berbilang kaum.

Malam itu aku lapar. Sampaikan aku rasa kalau ade orang jual dinosaur panggang pun aku beli makan habis seekor. Aku keluar jalan-jalan cari makan sambil menghirup udara malam. Option yang aku ada hanya kedai MekDi, sebab jam dah tunjuk pukul lepas waktu tengah malam. Nasib baik orang-orang Yahudi ni suruh bukak kedai makan derang 24 jam,ade jugak lokasi untuk aku melantak.Heh.

Malam tu, aku bukan setakat lapar. Aku jugak bosan. Nak jugak aku keluar usher-ushar awek KL malam-malam ni. Nak try tengok ada tak mana-mana anak dara di area KL ni yang perangai sama buruk dengan aku yang nak melantak McD di tengah malam-malam buta ni.

Aku masuk ke dalam kedai McD tu. Masih ada orang. Xde lah lengang sangat. Satu kaunter je yang dibukak. Aku order set makanan yang paling banyak, tapi harga yang paling murah. Reason dia dua; satu,aku lapar tahap gaban dan dua, aku tak nak sumbang duit aku banyak2 kepada orang Israel. Ok, ok aku tipu. Aku tengah saving duit aku.

Sejak aku dah tak berkawan dengan si Melinda tu,hidup aku tak semewah macam dulu dah. Memang betul cakap dia, aku akan merasa ketiadaan dia. Atau lebih tepat lagi ketiadaan “duit-duit dan kad seret dia”. 

Tak pe. Nanti aku try ushar anak Tan Sri pulak. Dah melepas anak Dato’ , kena cari yang lagi up la,kan? Tak dapat awek yang bapak kaya, dapat Sugar Mummy pon okey juga. But still, aku x terdesak sampai tahap tu lagi. Aku tak semurah itu. Please.

Sesudah aku dapat set makanan aku,aku cari port yang mana kau boleh baca buku yang aku bawak (aku ni ulat buku, okay?) sambil boleh ushar awek; tak kira awek orang atau yang single. Standard la, aku kan lelaki normal. Takkan aku nak ushar lelaki pulak. Tu gay namanya.

Aku duduk di satu meja. Mengadap seorang awek ni. Boleh tahan cun nya. Yang lebih penting, dia keseorangan. Saat aku meletak tray makanan aku diatas meja, aku sempat melihat kearah dia. Melemparkan senyuman. Mengetest market. Dia tengok aku balik, membalas senyuman. Yes !

Baru je aku nak letak tangan atas meja untuk makan fries sambil baca buku,aku perasan yang meja kosong yang aku duduk tu kotor sebenarnya. Dasar Israel. Meja kosong. Tapi kotor dan melekit sana sini. Cilako. Aku ambil tisu,cuba lap meja tu dengan tisu kering tu. Cilako ganda dua. Kotoran tu tak hilang.

Aku nekad. Aku angkat tray aku dan aku letak atas meja awek depan aku tu. Dia terkedu tengok aku tarik kerusi dan duduk semeja dengan dia.

“Meja tu kotor. Tempat lain gelap. Saya nak baca buku sambil makan. Boleh kita share meja?”, soal aku.

“Yes sure. Boleh. But, I’m waiting for someone actually.” Balas dia dalam ke-blurr-an.

“Owh ye ke? Sebenarnya, saya nak baca buku, sambil makan, sambil tengok awak..” pancing aku. Tuhan je tahu betapa nak gilanya aku rasa bila aku cakap camtu. Gamble habis.

“Ah? U nak tengok i?” soal dia.

“Yup.”

“Hahaha. You’re funny!” balas dia sambil gelak.

“Sure. Sure. I guess I need a company after all. Saya Amanda, by the way,” sambung dia.

“Saya mintak maaf, but when I came into this place just now, I can’t help but noticing your presence. Terima kasih sebab sudi share this table with me.”

“Naah. This table is too big for me alone.”

Aku perkenalkan diri aku. Sambil memulakan bicara aku dengan dia. Yang mana dia bercakap lagi banyak dari aku. Makan. Borak. Gelak. Makan. Borak. Gelak.

Dia bagitahu aku. Dah lama sangat dah dia duduk di meja tu. Tunggu BF dia. Tak datang-datang. Dah dekat 2 jam dah. Sampaikan beger pospereti dgn kerli fries yang dia beli awal-awal untuk dia dan BF dia dah sejuk.

Menurut Amanda lagi, sepatutnya dia dan BF dia ada anniversary dinner awal petang tadi. But, BF dia ade kerja. Habis lambat. Then, dia kenselkan dia punya dinner tu dan arrange untuk simple dinner dengan BF dia di kedai McD tu, which also nearby dengan office BF dia. Tup-tup, BF dia tak jugak datang. Mana tak berbulunya dia.

Even, dia cakap, walaupun tahun depan derang berdua merancang nak kahwin pada tarikh 11.12.13, dia sekarang jadi ragu-ragu dengan BF dia. Dia risau yang hidup dia dengan BF dia tak akan bahagia sebab BF dia kerja rajin sangat.

“I was so sure about getting married with him back then. But, nowadays. Since dia dah dapat kerja tetap dengan kompeni baru tu, he seems like he don’t have enough time for me. He called me every morning. Texted me “good night” every time I went to sleep. But, we seldom met.”

“And I really doubt that, when I become his wife, I will not be happy”.

Terang awek bermata bundar bulat besar itu kepada aku. Kadang-kadang, mata dia hampir berkaca saat dia melepaskan perasaan.

“I love him. And maybe he can give me luxurious life. But, deep inside, I’m suffering. And dying. And suffocating... ”

Sebagai seorang lelaki yang gentleman, memamg termaktub dalam kitab hidup aku untuk cuba pujuk dia. Aku perlahan-lahan cakap pada dia yang BF dia tu bekerja, cari duit untuk dia jugak. Duit untuk derang kahwin dan after kahwin punya expense. Aku bagitahu dia yang lelaki yang betul-betul bertanggungjawab akan berusaha keras cari duit dan beri kehidupan yang selesa untuk wife dia. Dia nak stablekan hidup dia dulu. Normal la. Aku bagitahu dia yang aku pun macam BF dia juga. Aku harap dia cuba faham tentang BF dia tu, lebih –lebih lagi bila aku dapat tahu yang BF dia tu baru je join kompeni perniagaan tu.

Aku pun cakap pada dia. Dia pun betul juga. Duit tak janjikan kebahagiaan. But, bila tak ada duit, kebarangkalian untuk hidup tak bahagia tu tinggi. Si BF dia pun perlu bagi masa untuk dia. Lebih-lebih lagi, after derang dah kahwin. Aku gitaw dea yang sooner or later, bila BF dia dah established, BF dia akan bagi balik masa-masa yang derang tak bersama tu. Normal la awal-awal nak start hidup sendiri si lelaki tu akan struggle. Dan above all, si BF dia tu sangat-sangat perlukan support dari dia . Especially time-time macam sekarang, waktu baru nak build up hidup. Kasih sayang  dari dia. Tanpa berbelah bahagi. Tanpa ragu.

Amanda tersenyum. Dia puas dengan mendengar penjelasan aku. Dia berterima kasih sebab sudi dengar dia meluahkan perasaan marah dia.

“I feel like you kasi pinjam bahu you untuk I nanges dan pinjamkan telinga you bagi I cakap”.

Tu kata dia. Aku pun puas sebab dapat tolong seorang lagi kaum lelaki macam aku yang aweknya bermasalah dengan hubungan dia. Lawa pulak tu. Bonus.

Aku pesan kat Amanda lagi, yang bila seorang lelaki tu ada wawasan dalam hidup dia, ada benda yang dia betul-betul  focus, memang kebarangkalian dia untuk cari awek lain tu rendah. Ape taknya, awek seorang pun kadang-kadang terabai, inikan pulak nak tambah lagi seorang dua awek lain. Itu bagusnya lelaki yang kejar karrier ni.

“Lagipun, si bf Cik Amanda tu sibuk bekerja. Bukan sibuk berjimba-jimba cari awek. Kalau dia tak bersama Cik Amanda pun, Cik Amanda boleh rasa secured sebab dia bukan habiskan masa dia bercurangan dengan awek lain.”

Amanda tersenyum lagi. Kali ini senyumnya menampakkan giginya yang putih beserta lesung pipitnya yang dalam pada tengah pipinya. Aku tahu. Dia sudah yakin dan percaya pada kata-kata aku.

“You.. Erm.. Mejah.. I enjoyed talking to you. I understand that you want to convince me about my boyfriend. But, you know la kan, nowadays guys ni tak boleh percaya sangat..” celah Amanda.

“Miss Amanda, a friend of mine once said ‘Distance doesn't destroy relationships. Insecurities and doubts do’. So, if you love him, trust him cause your doubt will slowly destroy your love for him..” balas aku.

“yeah.. I guess so..” kata Amanda sambil mencebik bibirnya. Di permukaan nya, tak senang dengan kata-kata aku, namun jauh didasar benaknya, dia tahu aku betul.

Dipendekkan cerita, aku terus berbual-bual dengan Amanda. Tentang hidup dia, kerjaya dia , masa depan dia. Tentang aku dan hidup aku. Seketika kemudian, bf Amanda datang. Dan kami berbual-bual bersama. Dan aku kagum yg BF Amanda ni sangat sporting. Walaupun aku lepak dengan gf dia hampir 2 jam tanpa dia, dia tahu yang Amanda bukan jenis yang curang.

Kira ok lah. At the end of the day, gua dapat 2 orang kawan baru. Sorang awek cun, sorang lagi maybe bakal  jutawan negara. Heh. Betul kata mak aku, aku memang dilahirkan bertuah.

Sebelum aku keluar meninggalkan kedai MekDi tu, Amanda berlari ke arah aku. Rupanya, buku aku tertinggal tadi. Sesampainya di rumah, ketika aku membuka buku aku, sekeping kad jatuh dari buku aku. Kad itu tercatit satu nota yang ditulis kemas dengan pen biru ..

.
.
.
.
.
.
.

“Amanda. 010-XXX XXXX.  Call me later *kiss*”


Sekali lagi aku tersenyum mengiyakan kata-kata mak aku. Aku memang dilahirkan bertuah. Heh.

****************************************************************

Salam Satu Mesia.

Selamat tahun baru !!

Ok. Gua harap korang dapat plus point yang gua ketengahkan dari story yang gua share kali ni.  Gua tak leh nak bebel banyak-banyak sebab gua kena gerak tinggalkan Mesia malam ni.

"lelaki yg baik adalah lelaki yg nak secure masa depan dia dan orang yang dia sayang".

So, gua harap selama 4 bulan gua post macam2 entri ni, korang enjoy. Dan I'll see you guys in next six months. Gua kena naik kapal balik. Kembali bekerja di laut.

S.S Seri Amanah. Kapal gue!


Take care.

Thank you for supporting totallymejah.

LOLAR*,

Mejah a.k.a Aziri Pauzi.

*Lots Of Love And Respect

Monday, 17 December 2012

ABK : Entri Caci Maki ( Dear Ex )

Miranda Kerr. Ehem. Tiada kaitan dgn cerita ini, Gambar hiasan.


Dear ex,


I dah hampir berjaya lupakan you. Almost successful utk delete you dari hidup I. Buang semua benda yang boleh ingatkan I pada you dari dalam kepala otak I ni.

Tapi, I nak you tahu yang whatssap tu benda celaka. Sebab walau I tak nak ambik port pasal you pun, kekadang bila I main whatssap dengan orang lain, I akan terpandang status whatssap you dengan muka profile pic you skali. Memang tak boleh nak remove you dari apps alah tu. Status you dan gambar you tu buat I rasa menyampah bagai. Konon you tengah bahagia la sekarang; dah berjaya jumpa jantan mana yang kaya-raya , hensem dan mampu tahan dengan perangai karut you tu.

Funny thing about Whatsapp is, even though you already blocked  a contact, they still can view your picture and read your status ! Dang!
Semalam I tengah syok-syok bertwit-twit dengan Kilafairy, tetiba tak pasei-pasei ada orang tegur pasal cara I layan you. Bagi dia, tak patut I kutuk-kutuk you, cerita keburukan you, peel you dan apa saja tentang you hanya sebab you pernah buat I bahagia satu masa dulu. Sekarang I tulis entri ni saja nak bagi tahu, sebab apa I marah sangat pada you.

Perlu la. Siap gua karang entri ni lagi.
Meh sini, perempuan. I bagitau you kenapa. Kalau you sanggup, you baca la perkataan-perkataan yang I tulis kat bawah tu sepatah demi sepatah.

Ready? (tarik nafas,hembus)

You.

Kalau you nak tahu, break up pada usia tengah 20-an tu bukan benda yang kelakar, okay? Memang tak lawak langsung la bila member zaman sekolah or kolej masing-masing sibuk nak bertunang, atau PM fb mintak alamat rumah untuk hantar kad kahwin atau instagram gambar ultrasound bebbi dalam perut derang. Bahagianya derang. You pulak buat perangai you dan kita terfaktab. You boleh bayang tak betapa berbulunya I? Boleh tak?

You taw tak macam mane rasa dia bila seorang lelaki dah label seorang awek dalam hidup dia yang she is the one pastu si awek tu blah? You dah sayang dia kaw-kaw tapi last-last dia breakup dengan you sebab yang tak berapa munasabah? You tahu tak macam mana rasa dia? Rasa macam celaka, tau tak?

Biar I eja untuk you, C.E.L.A.K.A .

I kerja pun termenung, tak berhenti pikir pasal you siang malam, dengar lagu jiwang pastu jadi moody mengalahkan perempuan period, pergi Midvalley rasa nak nangis, jalan gi Alamanda rasa nak meraung, you boleh pulak buat camtu. Rasa diri dah kosong macam dalam lagu Najwa Latif tu. Tak bermakna. Sia-sia. Membazir betul buang masa, tenaga, duit sampai bertahun-tahun. Kecewa.

Ah~ Amar. Sikit-sikit jatuh. Sikit-sikit hilang bola. Sikit-sikit kengkang. Satu Mesia kutuk ngkau. 

Rasa macam sokong team Harimau Malaya dengan Amar Rohidan dengan Sapik Rahim jadi midfielder. Nak harapkan derang control game, hold the ball dan passing bola, dia pulak boleh hilang bola sampai geng Thailand boleh skor dua gol dari mistake dia sorang. Bangang.

You pernah main game Farmville tak kat FB tu? You tanam jagung, siram dia, baja dia, sanggup bangun tengah-tengah malam nak tuai jagung-jagung tu. Tup-tup ada orang lain curi jagung-jagung you. Ha, cam gitu la rasa dia. Cuma lagi stress la sebab ni bukan game. This is real life.

Real people + Real dream = Real screw up.

Yang buat I lagi sakit hati, you ni kaki pembohong. Kaki tipu. Kaki putar belit. Ngalahkan Karpal Singh. You suka cerita kat I cerita-cerita sedih you. Tak cukup duitlah. Tak ada duit makan lah. Tak ada duit nak beli ubat period lah. Bussit! I tak kisah la you nak pakai duit I. I anggap I sedekah kat you yang sengkek tu. Cuma I tak puas hati sebab you cakap bohong. Nasib baik I tak pernah “sentuh” you mana-mana pun. Kalau tak, memang I dah anggap you perempuan murahan, yang bersepah ada dekat area brickfields tu. Tak boleh cakap yang cap Bukit Bintang ,sebab yang situ mahal sikit harga dia.

Promosi akhir tahun! Cepat-cepat !

Yang lagi I ralat, I dah anggap you dah macam betul-betul jodoh I . Dah ajak you bertunang. You tak nak. You bagi alasan yang macam-macam. Tak ready lah. Nak kerja dulu lah. Masa tak sesuai lah. Lepas you break up dengan I tak sampai 2 bulan, entah jantan malang mana yang you baru jumpa, tiba-tiba you dah tergedik-gedik cakap you nak ajak dia kawin. Mana logik you?

Desperate sangat ke?  You mabuk minum todi ka? Woi!!!

Sudah la. I hate to say this but you adelah perempuan paling celaka sekali yang I pernah jumpa. Rasa macam nak upah je orang kat Siam tu suruh tembak you. Bukan mahal pun, berapa ratus je kena bayar. For me, its worth it sebab I dah menghapuskan seorang makhluk yang tak berhati perut dari dunia ni. Bertambah bersih dunia ni dari perempuan-perempuan parasit macam you. Tak boleh bunuh semua, dapat bunuh seorang pun dah berbaloi-baloi. Apa sangat la harga pembunuh upahan tu kalau nak dibandingkan dengan duit-duit I yang u tipu tu,kan? Sengal.

Orang tiap kali nak makan baca doa. Korang tiap kali nak makan tangkap gambar. Sengal.

Tapi, janganlah pasal I cakap camtu you tak nak keluar rumah pulak. Pegi la jalan-jalan kat Wangsawalk dengan balak baru you tu. Mintak dia belanja Burger Bakar Abang Burn,mintak cheese lebih. Favourite you tu kan? Alah, you kan kaki pau. Ape nak pelik nya. Jangan risau la. I tak buat apa-apa pakatan lagi dengan pembunuh upahan Siam tu setakat ni.  Esok lusa tak confirm lagi.

Jangan salahkan I sebab came out dengan idea upah orang untuk tembak you. Salahkan fan Justin Bieber yang mintak bekas banduan tu bunuh Bieber sebab si Bieber tu tak reply surat dia. Sama sengal je dia dengan you sebenarnya. Hak tuih!

As a conclusion, I’m actually so over you. Finito. You made me grew up and thanks to you, it’s even harder for me to start believe in women again. You give love a really bad name. I’m writing this entry is because I want you to know that some mistakes were not forgiven by just texting “I’m sorry”. Bussit !

Janji-janji manis yang you beri dulu tu sekadar sembang kencang yang sekelumit pun tak boleh pakai. Bukan I tak pernah mintak kita sort things out and head for a new start. Mintak kita bukak buku baru. U bagi alasan bagai. Lantaklah. Dalam bab ego,I dah pernah letakkan diri I lagi rendah dari tapak kaki you. Merayu kat you. Benda tu payah orang lelaki nak buat, but you tak pernah hargai pun. Macam kena ludah rasa dia. Tahi betul lah.

Fine. I terima hakikat yang you bukan jodoh I. Walau selama ni I macam orang bodoh, penat berjuang sorang-sorang cuba menyelamatkan everything yang kita ada. Sebab I cakap pada diri I, yang you are the one for me. Sebab tu walau dekat setengah mati, I rela bertahan.

BAMMMMM! This picture scores BIG TIME !! (refer the Racy Ex post)

Dan setelah apa you buat kat I, you fikir you akan bahagia? You akan dapat hidup bahagia yang you idamkan tu? Go on. Selagi you tak ubah perangai you tu, I harap laki you dapat tahan perangai you yang tak berapa munasabah tu. Hopefully , kalau you stress dengan suami you satu hari nanti,you tak ulang perangai pelik you tu dan bagi anak-anak you minum Clorox pulak. You kan tak boleh tahan stress-stress ni. Dasar saiko.

 Ape ingat senang senang je I nak maafkan you dan doakan kebahagiaan you padahal I kat sini menderita macam nak mati lepas apa you buat kat I ?

NO WAY.

 Thank You. Fakyu.

Yeah. I know u will read this.