Sunday 24 November 2013

S.U.N.D.A.L



Sundal  [sun.dal]

1. tidak elok kelakuannya (bkn perempuan), jahat, lacur: kau memang gatal, ~; 2. perempuan lacur, perempuan jalang; ~ bolong sj hantu puntianak, langsuir; bersundal, menyundal menjadi sundal (bkn perempuan), menjadi pelacur, melacur; mempersundalkan menyebabkan atau me­maksa (seseorang) menjadi sundal atau perempuan lacur; persundalan perihal bersundal (menyundal), pelacuran.

-Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Online.

Gambar hiasan. Tak de kena mengena pun. Heh,
 
“ Eh, abang. Saya mintak burger ayam biasa je. Bukan burger ayam special. Siap ada keju dengan daging bungkus telor lagi tu..”


“ Takpelah dik. Kira abang belanja kali ni. Lain kali, adik datang lah sini lagi. Nah, burger adik..”


“Hee.. Terima kasih  abang. Berapa harga semua ni?”


“ Semua sekali, lima hinggit tujuh posen dik. Harga naik sikit sebab kerajaan dah kurangkan subsidi..”


“Alamak bang. Sorry sangat-sangat. Saya bawak cukup-cukup je . Alaa.. Saya bawak lima ringgit je ni..(nada merayu-rayu dengan wajah iras2 watak kucing Antonio Banderas dalam cerita Shrek)”


“Oh. Kalu camtu takpelah dik. Lima ringgit pun dah okey dah. Adik cun punya pasal, ape hal sangat la tujuh posen tu. Asal jangan mintak free, abang bole kasi la. Boleh nego punya..”


“Owh. Ye ke? Terima kasih abang. Hew hew..”



Salam satu Mesia.

Okey, gua nak tanya dan nak korang jawab dengan tulus. Dah berapa kali korang terdengar perbualan yang bertemakan perkara yang sama dengan tema  di atas? Kalau bukan scene kedai burger, mungkin scene- scene kat tempat lain,mungkin dalam drama TV. 

Ce angkat tangan, gua nak bilang.Okeyh. Ramai.


Isunya, perempuan sering mendapat keistimewaan tertentu bila berhubungan dengan kaum adam. Lebih-lebih lagi perempuan yang cun, yang comey ,yang mantop, yang Anzalna, yang Neelofa. Tapi pekara pokoknya, dia itu seorang perempuan.

Juga berapa ramai yang berani mengakui yang di tempat derang bekerja, ada watak perempuan yang boleh tahan cunnya tapi tak berapa power, kurang cekap  dan tak terer (even tak reti sekalipun) dalam melakukan pekerjaan derang, but at the end of the day, watak perempuan itu juga yang mudah dapat promotion dan dapat kenaikan gaji. Watak itu juga yang disenangi dan di layan dengan baik oleh bos-bos mahupun rakan sekerja dia.

Sape akui benda ni pernah jadi kat derang. Ce angkat tangan sekali lagi. Gua nak bilang. 

Okey. Terima kasih. Boleh jatuhkan  tangan dan sambung baca.

Or korang ada ingat tak, waktu korang gi interview untuk kerjaya yang langsung tak de kena mengena dengan paras rupa,contohnya kerja operator talipon untuk Telekom atau Happy Mobile , korang  perasan tak, yang  awek dengan rupa yang boleh tahan, cukup inci bodinya, peluang untuk dia mendapat kerja adalah jauh lebih tinggi berbanding awek yang tak berapa nak cun, even awek jenis yang kedua tu lebih berkelayakan dan ada pengalaman.

Belum cukup dengan itu,isu paras rupa ni juga turut melibatkan bidang kemasyarakatan termsuklah dalam bab-bab kekeluargaan. Sebab,bukan sekali dua, malah berkali-kali juga gua dengar keluhan few member gua yang mendakwa , derang tak menjadi anak feveret parents derang hanya sebab derang tak berapa nak cantik compare dengan adik-beradik dia yang lain.

It’s sad. But, that’s the ugly truth.

Contoh mudah digest lain:

Sebab dia perempuan, dia tak payah buat kerja berat. Even sama-sama kerja kilang, jawatan sama, bayar gaji pun sama.

Sebab dia cun, dia naik mudah pangkat. Even minah tu tak tahu buat kerja.
Sebab dia lawa, tokey kedai tu bole kasi special price. Even gua yang regular customer pun haram nak dapat.

Sebab dia cantik, abang polis trafik tu kasi lepas -- Ye, sebab dia cantik dan merayu-rayu dekat abam polis tu untuk  tak disaman. Last-last dapat warning je.  “Lain kali, adik bawak keta slow sikit ya. Abang polis takut adik kemalangan..”  Choi!!!

Boleh baca tak permainan dia? Boleh? Bagus. Korang memang bijak.

Hipotesis Gua:

Dalam semua contoh-contoh yang gua nukilkan dekat atas tu, gua nak simpulkan satu je dekat sini:

Rupa tu amat-amat-amat-amat penting bagi seorang perempuan. Semakin lawa seorang perempuan itu, masa depan dia makin cerah- lebih-lebih lagi yang mana boleh bergaul dengan orang, berpelajaran dan boleh bawak diri sendiri.

 Ehem..  Bagi lelaki gua malas nak cerita. Sebab bukan satu dua, malah bersepah makhluk yang berkromosom sama dengan gua yang menjadi kesayangan ramai (family, bosses, masyarakat, orang kampung),  even derang tak berapa nak kacak mana.

Why it happen (Kenapa ia berlaku) ?

Sedar tak sedar,memang sejak kita kecik , kita dah dididik untuk “menghormati” kaum wanita. Dan bagi gua ia tak salah. Maka terbitlah istilah-istilah “gentleman”, “ladies first” , anti-chauvinist, seksis, feminism dan tak lupa juga frasa ayat , “kasi can la, dia awek kowt”. Lagi-lagi pada wanita yang cun, sebab perasaan “menghormati” tu selalu bercampur baur dengan  perasaan “sayang” , “kasih”, “cinta”, “wo ai ni”, “ai shiteru” dan sebagainya.

Iya . Iya. Gua akui. Wanita adalah kaum yang lemah. Kaum yang harus dibela. Di bentuk dari rusuk kiri lelaki, yang hampir dengan hati untuk disayangi dan dekat dengan tangan untuk dilindungi. Perempuan tak sekuat lelaki. Ada kerja-kerja berat  lelaki yang perempuan tak bley buat. Iya. Gua paham.

Kata member gua yang kerja dengan kerajaan dalambab beri tender ni, kalu negotiator  sesebuah syarikat tu lawa, peluang syarikat tu nak dapat tender tu tinggi. Or bila ada awek cun dalam opis, kaum2 Adam akan lebih bersemangat nak kerja. The working atmosphere becomes different. Produktiviti syarikat naik. Budak-budak bujang nak gi kerja pun tak de lah liat sangat. See? Ada guna “kecantikan” anugerah Tuhan tu.

Tapi, yang gua concern sekarang adalah orang-orang perempuan yang sengaja menyalah gunakan “asset” pada diri mereka untuk melindungi kepentingan diri mereka sendiri.

Kecantikan diri mereka itu menjadi alat atau bantu loncatan untuk mereka naik ke atas.

Adakah ia masalah?

Tidak . Pada awalnya tidak. 

Dah memang Tuhan jadikan dia selawa Nora Danish dalam iklan sabun pencuci sebelum dia menjanda dan secomel Lisa Surihari dalam iklam Pampers wanita sebelum dia kawin. Dan memang hukum alam semua orang suka tengok rupa yang indah. Gua pun camtu jugak. Lelaki mana yang cakap dia “tak memilih kecantikan rupa, tapi melihat kecantikan hati” tu, gua declare dia mati pucuk.

Cuma, terdapat golongan yang “rupa je lawa, tapi perangai buruk”, yang turut menggunakan kelebihan-kelebihan mereka itu bukan untuk kepentingan diri sendiri saja, malah untuk menjatuhkan orang lain.  Kadang-kala, walau si cantik tu dok buat hal dia tapi tak kacau orang lain sekalipun, mungkin akan timbul rasa cemburu dan dengki dalam hati orang-orang sekeliling mula timbul, ekoran layanan istimewa yang tak derang dapat.

Contoh mudah, korang sama-sama kerja kilang dengan sorang minah cun ni. Dia hari-hari dok “menyundal” dan main kenyit-kenyit mata dengan “supervisa” korang. Tak lama kemudian, minah tu dapat promotion or naik gaji, even korang kerja kat situ lagi lama dari minah tu. Tak hangin satu badan ke korang?

Or bak kata member gua, sebab minah tu lawa, apa yang minah tu cakap , orang lain semua percaya. Semua yang member gua yang tak berapa nak cun tu cakap, semua yang dia cakap sepatah haram pun orang lain tak dengar. Walau, si minah cun tu menipu. Tapi sebab dia lawa, orang percaya sama dia.

Lantaran, mereka-mereka inilah yang gua rujuk sebagai “sundal”, even secara fizikalnya, derang tak berkongsi katil,tilam, selimut,bantal, gula-gula getah mahupun straw dengan bos-bos derang. 

Pedas? Terasa la tu.

Maksud tersirap bandung.

Dalam gua dok membebel dari atas sampai bawah, and sampai dah penat korang baca, satu je fakta yang tersirat yang gua nak bagitahu;

“we are living in a MALE dominated world”.

Yes. “Male” dominated world. You read it right.

Itulah punca kenapa semua ini berlaku. Itulah kebenaran pahit yang perempuan-perempuan kat luar sana, yang sedang membaca tulisan ini harus akui. Itulah yang gua cuba nak sampaikan.

Sebab, gua tengok ramai perempuan yang bermati-matian nak jadi cantik. Berhabis duit beribu ringgit beli air aura white bagai. Beli jamu ‘Cantik Tak Kak Ton’. Buat breast implant. Cocok botox. Suntik stem sel. Sanggup mengikat perut sebab nak dapat tubuh yang menggiurkan. Sanggup terseliuh kaki sebab nak pakai high heels. 

Semua kegilaan-kegilaan ini disebabkan apa?

Sebab nak nampak menarik di depan mata para-para lelaki. Bos derang. Orang-orang yang “mengusai” hidup derang.

So, syok tak jadi seorang lelaki? Best kan? Tak caya, cuba tengok video klip lagu Michel Telo, Mr.Worldwide or  klip video PSY. Cuba ingat balik iklan-iklan pada billboard, dalam TV dan majalah yang korang baca. Atau time autoshow or time pelancaran apa-apa produk. Ce tengok kaum mana yang jadi model.
 Kaum yang ada halkum macam gua ke bukan? Terbukti ke tak kata-kata gua?

Or kalu still tak puas hati,simply scroll atas balik, tengok billboard blog totallyMejah. Ce gitaw gua,gambar lelaki ke gambar perempuan yang jadi model. Cun ke tidak. Better gua letak gambar kucing gua je if yang gua cakap ni salah. Or letak gambar beruang ke. Gambar angsa ke. Kan?

Dalam kulit kacang (In a nutshell).

Dunia memang kejam. Dunia memang tak adil. Terimalah hakikat tu.
Dua benda gua nak highlight dalam entri kali ni:

  • ·         Perempuan. Asal cantik je, asal tahu bawak diri, ada pelajaran sikit, dah mampu pergi jauh.

  • ·         Lelaki. Tak kacak tak apa. Yang penting bila ada duit, ada pangkat, ada kuasa, ada pengaruh – subjek dalam item kat atas tu akan datang dengan sendirinya.  And sebab we are living in a male dominated world (ya, gua seksis), manusia yang mana bergelar “jantan” tu , sedarlah bahawa mereka sangat beruntung. Heh.

Sape stuju apa gua cakap? Angkat tangan. Hoh, yang tak angkat tangan tu nampak sangat pernah menyundal. Keh keh keh.

Jangan marah eh? Nanti kena jual.

This is Mejah. Out.

*******************************************************

Entri ni gua nukilkan waktu gua tengah belayar. So, kurang sikit bisa dia. So harap maaf. Saja lepaskan rindu nak berblog.

Harap maklum.

7 comments:

  1. Sesangatnya setuju . itulah kelebihan orang yg cantik , gunakan kecantikan utk kepentingan sndiri dan mmg tak adil pun .saya sendiri pun penah merasainya .

    Awek cun motor rosak ade je org tolong . kalau minah tak cantek , gemok ade la pkcik2 tua je yg sudi tlong . see . gua panas ni panas . hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. if Mejah, kalu drive sesorang mejah x berenti, either cun ke tak.. takut kena rompak and kereta kena curi..

      bukan takut antu.. :3

      Delete
  2. I've been reading your previous entries and after reading this N3, my conclusion is that you are having problems with your relationship with women...broken home or parents with marital problems might b one of the reason,.I love the way u express yourself, keep writing.sorry if my assumptions seems rude but I did not meant to, just to let you know that I understand.Be tough n one day u will meet the right lady...seagull

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear so-call-seagull,

      (im not sure either its "sea girl" or a pokemon name but, maybe you try to relate the bird name to yourself).

      Lets do this totallyMejah way, SnS (Short n Simple).

      1) Your conclusion is dead wrong. Yes, i have problems with my ex(es) but its done and i moved on now. And FYKI, i dont have any problem with women. Maybe you say im ego and chauvinist, but i cant blame you because what im saying the truth.

      2) No. You wrong again. I have been living in a great family. Own one elder brother,and a cat as a pet. An yes, my mum and dad is still living together under one roof , happily.

      3) thanks for reading, judging and commenting on my blog. I know sometimes i write craps, but its just a way for me to express myself. Again, thanks.

      4) And about "the right lady" issue.. i .. erm.. erm.. erm...

      Delete
    2. thanks for replying. Sorry for my wrong assumptions, no heart feelings ok.i khow that you love cats, i do too...they say people who love cats r extra sensitive people. never mind what they said but cats r amazing animal, less irritating than people.
      Well, nice to know that you hv moved on, you should,. you deserve someone much better.
      last but not least Mejah, you are one lucky guy, having the time of your life, great family and friends...enjoy life at its fullest, be yourself as you hv always been..Seagull

      Delete
  3. Normal larr bila perempuan itu kurang chantek, walau sebaik mna pown kerja ataw perwatakan dia, pasti tidak dapat, mengatasi kelebiham yang ada pada perempuan yng lebih chantek...chantek itu aset utama wanita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. balak baik, x ensem vs balak tak berapa baik tapi ensem...

      sama je jalan dia..

      kan?

      Delete