Monday 7 April 2014

ABK: Pengakuan Seorang "Antertu"

Owh Suki. Apasal you tak kawin dengan I? Owh.. Owh.. :(

“ Awak. Saya ada stalk ex awak. Tengokkan profile picture kat FB dia tu, kalau bukan tunang, maybe dia dah kawin..”

“ Jah. Ko ingat  lagi tak awek ko kat matrix dulu? Yang mana satu? Si XXXX tu la. Saje nak gitaw. Dia dah bertunang..”

“ Dear Mejah. Just want to tell you I’ve just gave birth of my first baby. It’s a boy. If you free, you can visit me at XXXXX. Don’t forget the Ferrari stroller that you promised me before. Hahaha. Hope you akan dapat cari pengganti I secepat mungkin. InsyAllah..”

Satu demi satu ex aku dah berjaya dalam hidup. I mean, berjaya kearah hidup berkeluarga- either da bertunang, berkahwin or dah selamat melahirkan anak kalau tak satu, sedozen dua. Yang tinggal sorang, still single, teruna (uhuk-uhuk) dan bujang trang tang tang adelah aku.

Dari segi kuantiti, dah berapa orang perempuan pernah singgah jadi permaisuri kat dalam hati aku ni sejak 5 tahun lepas. If dalam hati aku tu ade kerusi untuk permaisuri, kerusi tu dah jadi bak kerusi kat bus stop, dimana orang duduk berisilih ganti. Kejap-kejap tukar orang. Kejap-kejap tukar orang.

Rasa cam legasi ex aku ni macam pengurus-pengurus team Chelsea pun ada jugak- dari zaman Claudio Renieri,Mourinho, Grant, Scolari, Wilkins, Hiddink, Ancelloti, AVB, Matteo, Benitez, sampai lah ke era Mourinho balik, jumlah perempuan yang pernah jadi pacar aku lebih ramai dari itu, or lebih kurang tu jumlahnya. Tapi jangan pulak cakap aku penyokong Chelsea-aku penyokong tegar Arsene Wenger dan Arsenal. Baka setia punya orang.

Lots of exs? No. Its not a record that I'm proud of. 

Lagasi manager Chelsea yang pernah berkhidmat bawah Abrahamovic bagi tempoh 13 tahun. Ex aku lagi ramai dari ni in 5 years time. Choi.

Apa? Aku tukar-tukar awek sebab aku tak setia?

Hello. Dalam semua relationship aku, setelah aku back dated dan kaji balik, aku tak pernah pasang dua. Tidak sama sekali. Nehi. No. Dok, dalam slang member aku daerah Jeli dan Gua Musang. Berapa kali aku nak ulang? Aku setia punya orang. Profesional dalam berpacaran.

Betul. Aku dah bekerjaya. Tak berhutang dengan PTPTN. Tak de hutang dengan FaMa. Dah jatuh hukum harus kahwin dah sebab dah mampu tanggung anak orang . Kadang-kadang bila jalan-jalan tengok awek cun sikit, rasa dah cecah tahap wajib kawin pun ade jugak, tapi berjaya gagahkan diri dari godaan setan mata dengan cara dan kaedah tertentu. Berzikir ke contohnya. Aish.

Dah berkali-kali jugak orang-orang yang berumur (tak boleh cakap tua, nanti derang terasa hati) duduk tanya aku, “bila mau kawin?”. Dah jadi cam soalan dalam past years question  dah. Siap offer calon lagi, tapi aku dengan sopan cakap aku tak sedia lagi. Kadang-kadang aku just senyum tanpa cakap ape-ape.

Pathethic. Yes. I. Am.

Tapi, bagi aku personally, kadang-kadang aku putuskan sesuatu relationship tu bersebab. Bukan sebab aku ade awek lain. Tapi sebab aku rasa- she’s not the one that I need.

Camne aku boleh bagi hujah tu? Sebab bila aku tengok balik ex-ex aku-either aku ingat or ingat-ingat lupa or dah lupa terus dalam otak aku ni, semuanya cantik-cantik belaka.Buktinya, lepas break up dengan aku, semua ada jodoh masing-masing.  Susur galur ex aku banyak- dari yang kategori “mantop”, kategori hitam manis, kategori putih, mulus dan gebu. Macam-macam. Tapi, at the end of the day, aku faham yang rupa is not everything.

Tipulah kalau aku cakap time aku pergi stadium tengok bola aku tak pandang amoi pakai seluar pendek pakai jersi sendat. Terliur jugak aku tengok. Bukan tak tengok langsung; itu kalau aku mati pucuk or gay, memang logik la! But takde la meleleh macam awek tengok iklan Cristiano Ronaldo makan ayam Kepsi. Choi!

Sedap emmm.... Ah.. Ayam Kepsim i mean.. Ehem..

Betul. Aku tak pernah cakap aku ni bukan beautilistic- terma yang aku gunakan bagi jantan yang suka perempuan based on look, tapi cantik semata-mata tak cukup bagi aku. Sape tak nak bini yang cantik dan sedap mata memandang? Sebab rupa tulah yang akan menemani aku tatkala aku bangun tido untuk next 50 years, tu pun kalau umur aku sempat cecah 80 dan tak bercerai. Mana boleh aku tak cerewet tang rupa!

The truth  is, aku tak ade jodoh lagi sebab aku kerap diketemukan dengan perempuan-perempuan yang aku rasa tak kena dengan aku. Tak paham jiwa aku. Sebagai contoh, ade sorang ex aku yang rupa cun, terer masak, kemas rumah, blaja power- tapi terlalu manja, mengada-ngada dan drama queen.  Reject.

Ade pulak cun, mantop, menggiurkan, tapi masa depan dia aku tak nampak. Aku memang cukup concern bab-bab masa depan ni, sebab masa depan dia adalah masa depan aku jugak if dia jadi bini aku. Silap-silap hutang PTPTN dia pun aku kena tanggung, berat nanang.  Reject.

Ade pulak yang boleh tahan lawa, pandai, gagah,kacak, ade masa depan. Tapi kasar sangat. Nanti dia pulak yang karate aku lepas kawin. Reject.

Aku mencari kesempurnaan?  Yes I do. Why? Sebab bila dia dah jadi bini aku, dosa-dosa dia, adik ipar dia, dosa anak-anak dia, semua jatuh atas aku! Aku tanggung wei. Aku tidaklah warak, tapi kalau problem, aku jugak nak menjawab nanti. Mana boleh koksey kokdam. Selama-lamanya kawin tu. Bukan macam couple. Gado sikit brekap. Gado sikit brekap. Aku ni, tak gadoh pun brekap. Dah, camno?

But mengenangkan kata kata candy-crush aku, jangan ghisau ghimau. Jodoh tu pasti. Sooner or later ade la tu. Kadang-kadang ia datang tanpa kita duga. Aku simpan conversation aku dengan dia dalam hati. Inspiratione. Dia pun da nak kawin da. Ape ni?

No, I don’t need to push the panic button. Not yet. Still enjoying singlehood life. Tak tipu !

Apa?

“Being single do make you feel good. But doesn’t make you feel right” ?

BUSSSIT! *ludah pada statement atas*

Poligami? Tuhan cakap. Bukan aku cakap. Choi.

Aku hanya mampu berdoa. Moga Tuhan ampuni dosa-dosa aku, terutamanya pada ex-ex aku, dan temukan aku dengan bakal bini-bini yang baik.

Eh , aku sebut “bakal bini-bini” ke tadi?

Betul la tu. Aku tak salah sebut. Hiksss..

p/s: yang mana terasa hati, terguris perasaan, aku mintak maaf. I'm sorry I'm not perfect. Aku tak boleh nak puaskan hati semua orang. :(


This is Mejah. Out. 

1 comment:

  1. insyaALLAH..if sampai masanya untuk kita jumpa dengan jodoh kita, kita akan jumpa jugak. nak jumpa jodoh yang baik kne lar persiapkan diri jugak. =)

    ReplyDelete