Thursday 19 January 2012

SOPA : Ape yang Hangpa kene taw ? (SOPA versi dipermudahkan)

Salam satu Mesia.

Ha.. Hangpa-hangpa semua mesti pernah terbaca perkataan SOPA tu dalam sari dua ni kat internet maupun TV atau dada-dada akhbar. Tapi hangpa tau dak SOPA tu menatang hape? X taw? Hangpa x penah melayan perasaan inkuiri hangpa tu utk surf and cari dalam kitab Google ke hapew kew untok lebih memahami? Malas?  X kesah?  X nak  amek taw?

Teroskan membaca dan membuka minda !

X pa. Tu la tujuan entri ni diterbitkan. Nak hangpa-hangpa sekalian, selaku kawan-kawan (guu- dalam bahasa saintifik Kelantan) aku, supaya xde la jahil sangat bila bercakap tentang fenomena global ni. Dan harus diingat, SOPA bukan SOAP (sabon) atau OPERA SOAP ya, kawan-kawan.  Juga bukan nama timang-timangan kepada orang yang bernama Mustafa , mahupun nama saintifk kepada sejenis Pokemon.

Jom, kita buat hal-hal SOPA yang complicated ni dengan SnS- Short And Simple. Afterol, sambil menyambut seruan seorang kawan aku dari Ontario, Canada,yang penah cakap kat aku ,“Why you have to go and make things so complicated ?” Kan? Ala , hangpa pon kenai dea- jahil benar la hangpa kalu hangpa x kenai si Avril ni (lain la kalau hangpa lahir taun sama dengan bapak aku lain la, tu aku paham la..).

So , Short And Simple. As promised. Hangpa-hangpa pon malas nak baca yang berjela-jela , ye dop?

Intro : SOAP.. Eh.. SOPA

SOPA adalah singkatan kepada Stop Online Piracy Act, dalam bahasa Melayunya , Akta Sekat Cetak Rompak Atas Talian (ASCRAT, istilah aku sendiri ni).. hehehe.. Okey?  Ia dicadangkan pada tahun 2011 oleh seorang perwakilan US yang bernama Incik Lamar Smith. So, if hangpa or kawan-kawan hangpa kat US tu yang langgar (violate) akta ni once depa dah luluskan, derang bole dibicarakan dan maybe berdepan hukuman penjara selama 3-5 tahun. –reason, depa buat video clip gambar kuceng derang tapi pakai background music lagu Adele-Someone Like You yang ade copyright. Haa.. Dapat dah gambaran awal?


Contoh kekejaman SOPA & PIPA. Sangat-sangat potong stim !


Tujuan Pelaksanaan

Secara murninya, tujuan pelaksanaan SOPA adelah untuk memberikan wang kepada orang yang betul – money to the inventor.  Secara ilmiah nya, ada dua tujuan utama:

  1. Melindungi harta intelek- lagu, video, atau pepew sajew yang ade copyright. Kira, sapa buat, dea yang akan dapat la.

·         Basic. Bayangkan hangpa seorang artis ibarat Awi Rafael atau kumpulan KPop Koria tu. Hangpa penat-penat rakam lagu dan nari-nari utk video klip. Senang-senang jew aku donload pakai youtiub downloader. FOC (free of charge).Or kalau bapak hangpa kerja cam Yusuf Haslam, mesti hangpa nak duit dari hasil kerja tangan dea kan. Bapak hangpa bikin filem, mesti hangpa nak orang bayaq tiket utk tgk movie bapak hangpa tu kan. Xkan hangpa rela bapak hangpa penat shooting filem, pastu kawan-kawan hangpa gi tengok movie bapak hangpa kat online jew , free-free jew masa time derang main fesbuk- via moviegation ka, youtube ka, redtube ka.. (eh, bukan ew?). Atau derang simply donload jew donload movie bapak hangpa tu- maklumlah, pakai UniFi.
  1.   Perlindungan dari barang/dadah/ubat-ubatan tiruan (especially untuk pasaran US)

·         Kes ni especially utk warga pharmacist US. Pada satu tahun, depa penah claim USD500 juta dari Google, sebab para pembeli ubat sekitar US lebih cenderung utk membeli ubat-ubatan dari Canada secara online. Kira depa habaq mai yang depa loosing market dan depa pun claim yang derang ghisau ghimau yang ubatan-ubatan dari luaq tu x ori. Maklumlah, barang US jew yang ori. Pehh~

Ape SOPA ni effect kat hangpa?

Erm.. Senang citew, SOPA ni akan membuatkan Internet ni bukan macam yang kita pakai skarang. Kebebasan Internet akan terbantut dan terbantat (istilah orang buat kek yang x naik2) jika ia dikuat-kuasakan.  Sebagai contoh,  sesetengah agensi rangkaian pengiklanan dan kemudahan pembayan dalam talian (advertising network and online payment facilities) mungkin akan di barr (di sekat), enjin carian (seperti kitab Google) akan di barr dari menghubungkan hangpa dengan rangakaian diatas , malah ISP (internet service protocol) juga mungkin akan di block aksesnya ke web-web tertentu. (macam hangpa pakai internet kat library sekolah la, yang free tu. If korang masok FB kew, cari benda-benda yang xde kaitan dgn pelajaran, hangpa akan disekat).

Hehe~ Antara reason yang baik bagi perverts utk menentang SOPA !!

Jadi, sesetengah  website yang akan dijangka akan terjejas terok adelah seperti Amazon (derang da xley jual buku pdf secara online), agensi pekongsian data berbayar seperti filesonic, mediafire, filestube, getfile, filecrop (atau rakan-rakannya sepejuangan dia, yang ade korang bole pileh utk donload pakai yang free atau berbayar tu) , agensi seperti flicker, vimeo, dan YouTube- iye, tempat korang slalu tgk donload video tu, yang mana ade unsur-unsur  copyright tu-dalam lagu yang dipakai, atau video,atau gambar (any content) yang de dalam video tu akan ditapis , dan maybe korang boleh didakwa sebab mengupload bahan yang ade copyright.* (paham kew pe aku cakap?)

*ade keraguan dalam hal tersebut, sebab if ade unsur profit, baru derang bole dakwa. Ade la bias dea sket*

Ape yang teruknya ?

So, bila tapisan ni berlaku- internet punya kebebasan akan limited. Website seperti Wikileaks,Wikipedia, Youtube akan terjejas terok. Then,internet akan macam pointless. Hatta, email pon maybe xsecure- takut hangpa ada hantaq lagu ka, video ka as attachment kat awek hangpa- derang akan check and tgk email-email hangpa. Nak beli ebook “Soal Jawab Agama Bersama Ustaz Azhar Idrus “ untuk dibaca kat ipad 2 engkorang (dari amazon or online library) pon xley taw. Tangkap kunk ! Penjara 5 tahun kunk !

If law ni dilaksanakan di US , maka implikasi pada dunia kan besar. Hatta , seluruh dunia mungkin akan mengikut trend ini. Korang kenal x Napster?  Alah, yang dulu2 korang bole download and share any lagu (mp3) yang korang ade dengan seluruh dunia secara free tuw, dah diharamkan sebab copyright. So, same thing may happen to semua aplikasi internet yang korang ada. Suxx kan?

Generasi baru x taw ape menatang tu Napster. Yang penah kenal and penah pakai Napster ni taw la macam mana koolnya Napster di era itu.. "Terbaek" bak kata BoBoiBoy.

Nak lagi tau korang bole baca section 101 SOPA.. Aku baca pon aku panas tau.

Section 101 SOPA stated:

(A) the Internet site is used to provide goods or services to users located in the United States; 
(B) there is evidence that the Internet site or portion thereof is intended to offer or provide such goods and services (or) access to such goods and services (or) delivery of such goods and services to users located in the United States; 
(C) the Internet site or portion thereof does not contain reasonable measures to prevent such goods and services from being obtained in or delivered to the United States; and 
(D) any prices for goods and services are indicated or billed in the currency of the United States.

Gila pentingkan diri sendri en? Taw xpew.

Konklusi


Secara pendeknya, bila SOPA dikuatkuasakan, ia akan...

  • 1.       Beri kebebasan dan hak utk kerajaan (for now, US gov, later kita punya) sesebuah Negara untuk membelok (block/ bar) website asing.
  • 2.       Memberikan pemegang hakcipta (copyright holders) hak untuk menyaman/mendakwa pemilik & pengoperasi laman web yang menyokong pekongsian data.
  • 3.       Menjadikan pemuatnaik (uploader) yang mengupload  lagu,video,gambar atau sebarang data/maklumat yang dicopyright , satu kesalahan yang bole didakwa dan dibicarakan.
Faham dah ?

Aku harap la, entri ni akan memudahkan korang paham apekemenatang nye SOPA ni. Sejenis benda yang x best. Sangat x best. Payah sket nak paham. Tapi, jika hangpa sayangkan Internet hangpa, kebebasan bersuara (hidop-hidop.. MAHASISWA.. ceh, Adam Adli plak) , dan kebebasan individu (bukan seksualiti merdeka tahu,), hangpa perlu tambah pembacaan hangpa dan memahami knape kita harus merasa x seronok dengan SOPA.

Tapi.. Hangpa semua bertindak dan wat somethin’ bout it !

Gerakan anti-SOPA ni senanya dah agak lama, tapi kurang dapat perhatian, terutamanya dalam masyarakat kat Mesia ni.  Pada 18th Januari lepas, Wikipedia, BoingBoing, WordPress, TwitPic dah memboikot SOPA dengan memblackout website derang selama 24 jam. Mau bagi kesedaran pada kerajaan US dan masyarakat dunia.In fact, siap ade rally (demonstrasi aman ok, x ade insiden pecah-pecah klinik atau goncang-goncang pagar taw) lagi kat NYC untuk memboikot SOPA.

Mari berganding bahu menentang SOPA. Sebarkan !

Soalan nya, haruskan kita membenarkan beberapa kerat orang yang setuju dengan SOPA ni untuk control 7 billion orang lain di dunia ni jika pelaksaan akta ini diteruskan?

Dianggarkan, pada tahun 2015, lebih 80% penduduk dunia akan memiliki talipon bimbit pintar (termasuk kawan-kawan hangpa yang bercakap tepon guna bahasa Swahili di benua Afrika tu), dan punyai akses untuk dunia internet yang banyak ilmu dan info. Maukah hangpa evolusi penyebaran ilmu dan maklumat itu terbantut? Maw?

Mesti x mau kan?

Jadi,teruskan menyebarkan cerita tentang SOPA ini. Baca dan kongsikan artikel-artikel dan berita-berita , dan pergerakkan anti SOPA di kalangan masyarakat dan kawan-kawan anda. Biar ramai rakan-rakan kita yang sedar.
Bukan kene bayar pon..

Sebab personally bagi aku, pelaksanaan akta SOPA bukan lah cara yang mampu menghapuskan cetak rompak secara total,tapi ia mungkin akan mengundang masalah tersebut makin terok di masa depan. Kow guano?

"mai nak habaq mai kat hang, aku dengaq depa seluruh dunia pakat nak sokong kita, geng-geng pirate ni.. Ossem x?"- Parody Pirate of The Curry Bean.


Ni link yang baek utk tgk kempen menolak SOPA. Checkitowut !!



Wassalam.

Chao!

1 comment:

  1. Link utk menyertai petition menolak SOPA & PIPA oleh GOOGLE~

    https://www.google.com/landing/takeaction/

    ReplyDelete